Opinionssiffror, people

Har funderat lite på det där med opinionssiffror. I grunden är det väl bra att det finns, så att man får ett litet hum om hur läget är just nu. Men samtidigt så kan man inte ta dom på för stort allvar heller. Oftast är det runt 1000 människor som frågats, vilket inte kan likställas med valet den 19 september då typ 6 000 000 frågas.


Dessutom kan opinionssiffrorna få folk att rösta på;
- de som leder, på grund av ett slags grupptryck.
- de som ligger under, eftersom att man egentligen sympatiserar med dom, och nu förstår att det är allvar, och att varje röst är viktig.
Sen kan en stor ledning i opinionen leda till att de som leder tappar röster, eftersom att de blir naiva och kanske struntar i att gå och rösta.


Summa sumarum. Jag vill alltså bara försöka få fram att opinionssiffror är 1000 människors åsikt i dagsläget. Och det är lätt att svara på en fråga som egentligen inte betyder något, istället för att lägga en lapp i en riktig valurna. Dessutom gynnas båda sidorna, alltså både de som leder och de som ligger under, av dåliga respektive bra opinionssiffror.




Hm. Förresten så har jag nu också börjat inse att småborgarna, med Maud och Göran i spetsen, faktiskt finns av en anledning. Vilken anledning har jag dock inte kommit på än. Kanske för att ge fler valmöjligheter, vad vet jag. För mig finns det dock inget val. För mig handlar det om rätt eller fel. Socialdemokraterna eller inte alls.



Puss Mona!



Nu ska jag och Johannes till stadsparken för lite häng!

dj.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0